Friday, December 30, 2011

Sayonora 2011!!!

Berat untuk berceritera memandangkan kekangan masa yang terbatas dan "mood" yang malas dipenghujung tahun. Saya harus mengucapkan selamat berpergian 2011. Pergilah bersama fragmen yang pelbagai rupa dan bentuk membawa kisah suka, tawa mahupun sedih yang melewati 2011.

Alhamdulillah saya melalui 2011 dengan baik. Banyak cabaran yang saya depani dengan rasa sabar. Saya juga khuatir pada awalnya, adakah saya mampu menggalas cabaran hidup yang semakin lama semakin berat. Saya ringkaskan antara perkara yang tidak menarik bagi tahun 2011.Saya mengalami sakit yang teruk dan terpaksa berulang alik ke DEMC, gagal dalam ujian yang saya yakin saya lulus, berdepan karenah bodoh yang sangat menyakiti hati, mengalami retak kaki yang teruk dan terpaksa mendapat rawatan KPJ dan saya juga kurang cerdik dalam membuat dan menilai pertimbangan diri dalam beberapa perkara. Saya amat kesal.

Kalau difikirkan jua, ia bukanlah tahun begitu teruk kerana Allah itu amat menyayangi setiap hamba-hambaNya. Alhamdulillah saya bersyukur pada tahun 2011 juga rezeki saya bertambah. Saya juga semakin bijak menguruskan kewangan dengan hemah. Lebih manis apabila saya juga telah disahkan perkhidmatan dalam perjawatan. Saya juga berjaya mengurangkan beban hutang dengan pihak berwajib. Lebih manis, saya berjaya melunaskan beberapa agenda penting dalam kerja. Saya masih dikelilingi oleh teman-teman yang baik. Akrab saya juga berjaya menamatkan kursus dan kini berkhidmat untuk Negara. Saya amat bangga dengannya! Sesungguhnya, saya bersyukur apa saya ada dan akan hargai orang-orang yang dekat dengan hati saya.

Saya sangat yakin pada diri saya sendiri agar saya dapat menguak jendela 2012 dengan lebih baik. Semoga saya terus bernafas dengan rasa syukur padaNya. Saya berdoa agar DIA terus memudahkan urusan hidup saya dan orang-orang yang saya sayangi. Memberkati kehidupan kami semua, kesihatan yang berpanjangan, rezeki yang melimpah ruah dan yang paling penting terus mengeratkan hati-hati kecil kami semua. InsyaAllah, saya akan menyelusuri jalan hidup bagi tahun 2012 dengan lebih hemah dan hikmah. Itu resolusi saya!

Wednesday, November 9, 2011

Tentang Sahabat...

Saya menyayangi sahabat saya dengan seluruh jiwa. Menyemai rasa amanah kepada akrab saya dengan penuh tanggungjawab. Menyanyangi tidak semestinya memiliki. Memadai dengan seluruh jiwa yang ikhlas tanpa berharap apa-apa. Maka benarlah kata pujangga, "Persahabatan adalah cinta yang tidak bersayap".

Lumrah manusia, ingin disayangi dan menyayangi. Walau betapa kerdilnya perasaan, tetapi kita harus memliki jiwa yang besar. Dunia ini adalah sempurna yang dipinjamkan KHALIK kepada kita. Nikmatilah ia semampu boleh, secara sederhana dan hemah. Benda yang dipinjamkan boleh ditarik dan diambil balik oleh empunya KUASA bila-bila masa. Seorang ibu adalah kurnia agung dari Allah, maka dilengkapkan kurniaan itu dengan bapa, adik-beradik dan saudara. Kita semua adalah bersaudara..

Sesungguhnya sahabat wujud dari sebuah pertemuan, dengan 10 pertanyaan, 100 keyakinan dan 1000 kali pengorbanan serta berjuta kali perjuangan dengan sebuah keikhlasan atas nama Allah. Andai seorang sahabat membuat kebaikkan, ukirlah di atas batu agar ia tersemat di hati dan kekal sebagai memori terindah. Dan seandainya seorang sahabat membuat kesalahan, tulislah dia di atas pasir agar dia hilang di tiup angin kemaafan.

Di sini saya ingin berkongsi beberapa hadith tentang sahabat.

Telah bersabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari & Muslim: Maksudnya perumpamaan teman yang baik dan teman yang tidak baik ialah umpama wangi-wangian dan tukang besi. Adapun pembawa wangi-wangian, sama ada dia memberinya sedikit ataupun anda membeli daripadanya sedikit ataupun kamu dapat mencium daripadanya bau yang wangi. Manakala tukang besi, sama ada dia membakar bajunya ataupun kamu akan mencium daripadanya bau-bauan yang busuk.

Telah bersabdanya Rasulullah SAW sebagaimana yg diriwayatkan oleh Al-Tirmizi yang bermaksud, seseorang itu akan terpengaruh dengan temannya. Maka hendaklah seseorang kamu itu memilih siapa yang harus dijadikan teman.

Daripada Abu Hurairah r.a. yang maksudnya, bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. Lalu Allah menyuruh seorang malaikat untuk memerhatinya di dalam perjalanan.

Lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu, “Hendak ke mana engkau?”
Lelaki tersebut menjawab, “Aku hendak menemui seorang sahabatku di kampung itu”.

Malaikat bertanya lagi, “Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?”“Tidak, aku mencintainya kerana Allah SWT.”

Maka berkatalah malaikat itu kepadanya, “Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. Bahawa sesungguhnya Allah SWT telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah”. (Hadith riwayat Muslim).

Wednesday, November 2, 2011

Gonjeng!!!









Buat pertama kali dalam hidup saya membotakkan kepala. Terasa lega apabila melunaskan janji pada niat yang pernah dilafazkan. Saya bangga...saya rasa bersyukur jua! Semoga yang baik-baik saya jalan hidup untuk kita semua.Petang tu, saya yang gonjeng ini ke The Curve untuk meneruskan misi cari makan di tempat yang saya LIKE!!! Hahah MARCHE... total lunch cum dinner RM166.30... worth it! Dalam hidup, kadang-kadang kita harus menikmati perkara kecil... yang selalunya memberi nilai yang besar pada diri....

Santai di "Muzika Shah Alam"



Tuesday, September 27, 2011

SPB Yang di-Pertuan Agong, SPB Raja Permaisuri Agong dan DYMM Sultan Selangor berangkat ke "Malam Menjunjung Kasih"

Saya diberi amanah unutk menjadi pengarah persembahan dan floor manager bagi program "Malam Menjunjung Kasih" sempena kebarangkatan SBP YDPA ke Shah Alam. Bukan tugas kecil yang saya pikul tetapi saya sedaya melunaskan sebaik mungkin. Dibantu oleh stage manager Azmi Ariff dan barisan tenaga produksi, tugas besar ini dilaksana dengan penuh hemah!

Saya Anak Merdeka!!!

Sejarah itu tidak boleh dipadam..... tetapi ia boleh dipinda.. Sejarah itu mendewasakan...dengan sejarah ia mematangkan. Orang2 dulu berjuang sedaya keringat untuk mendapatkan kemerdekaan negara. Hari ini kita menikmati nafas segar dek orang2 terdahulu.

Saya tidak mahu menjadi kacang lupakan kulit. Saya bersyukur menjadi anak merdeka! Jika direnung, Malaysia adalah lebih baik dan aman berbanding dengan negara-negara yang bergolak yang lain. Namun, sebagai anak merdeka, saya tidak boleh diam.. saya tidak boleh memandang saja apabila Malaysia dimusnahkan oleh pemimpin2 yang tamak dan gilakan kuasa.

Saya kena ambil peduli apabila melihat kerakusan oleh puak2 yang menindas rakyat yang hanya besarkan perut sendiri.. seperti lembu yang kekeyangan.... saya dan anda harus berbuat sesuatu! kita harus memilih barisan kerajaan yang mampu berbakti kepada rakyat! Rakyat adalah kerajaan!

Monday, September 12, 2011

Salam Lebaran....

Salam lebaran buat tatapan! Selepas sebulan kita berpuasa menunaikan tanggungjawab sebagai muslim, maka Aidilfitri kita raikan dengan rasa kemenangan. Seperti biasa, perasaan teruja untuk pulang ke desa tercinta menyergap jiwa. Kali ini, aku memandu pulang ke kampung. Terasa perjalanan amat lama.

Melalui lebuh raya Pantai Timur terasa sedikit lapang walaupun perjalananya panjang. Sempat berhenti di "wilayah" Temerloh. Diri tersenyum sendirian dan moga-moga semuanya baik belaka.. Dalam jiwa, hati tidak pernah putus berdoa agar perjalanan aku dipermudahkan. Alhamdulillah, dengan izinNya aku selamat sampai ke desa tercinta.... SALAM AIDILFITRI!!!

Wednesday, August 24, 2011

Di penghujung Ramadan....

Pantas masa berlalu. Semalam yang pergi, tetap pergi. Hari ini mesti dilalui dengan sebaiknya sebab esok belum tentu hari menjadi milik kita. Andai maut menjemput, maka sudah tersirat dalam kalam Allah bahawa masa dan ajal seseorang itu telah tiba. Saat itu, diri tidak mampu menolaknya. Namun, jiwa selalu berdoa agar Allah sentiasa kasih, sentiasa memanjangkan umur agar diri masih diberi peluang untuk memperbaiki jiwa, memperkasakan iman dan diri juga masih ingin menghirup udara ciptaanNya, diri juga masih belum puas untuk "menjamah" syurga dunia dan diri juga ingin terus menjadi manusia yang soleh serta bertaqwa. Saya tahu.. DIA maha mendengar.

Ramadhan kali ini saya rasakan sedikit baik dari yang lalu, walaupun masih banyak yang perlu diperbaiki saya bersyukur Allah itu sentiasa kasih dan memberi kekuatan pada jiwa. Memberi peluang kepada saya untuk merasai terawih walaupun lompang, mendisiplinkan masa solat saya, memperbaiki cara pemakanan saya dan yang paling penting menjadikan saya lebih berwasatiah dan mensyukuri nikmatNya.

Berbalik pada hal-hal dunia yang sememangnya tidak pernah tamat, saya terasa muak dengan kes-kes akibat mercun, pembunuhan kejam, rompakan, rogol, ragut dan segala hal yang sangat fatal! Lebih teruk juga konspirasi jahat soal "politik" negara Baghal Baghdad (rujuk post terdahulu) yang semakin dipenghujung menunggu keputusan mahkamah manusia yang belum tentu benarnya. Lebih mengejutkan juga apabila terdapat pengaruh Kristianisasi terhadap umat Islam secara terang-terangan. Nauzubillah!!! Betapa lemahnya kepimpinan yang ada pada hari ini.

Hari ini masyarakat juga mengeluh mengenai kos sara hidup yang semakin meningkat. Walaupun pemerintah cuba sedaya upaya untuk mengatasinya namun ia masih kurang membantu! Langkah secara holistik yang berlandaskan sikap kerbertanggungjawaban, jujur dan amanah perlu direalisasikan! Adalah haram dan berdosa kiranya perut dari keturunan yang yang kenyang dan diberi makan! Apa-apapun rakyat perlu bijak memilih kerajaan yang mampu memberi naungan yang lebih baik!

Tuesday, August 9, 2011

Dari jendela 9 Ogos...

Hari ini sebenarnya saya ingin cuti, x mo keje, nak dok ilex2 sajer memandangkan hari ini adalah ulang tahun kelahiran saya. Umm, orang kata umur itu sekadar angka, tapi masa tetap berjalan tanpa menoleh sesiapapun.. hidup tetap dijalani seadanya. Dek kerana ada kerja, mesyuarat dan majlis yang perlu dilunaskan, saya tetap ke pejabat seperti biasa.

Hari ini saya rasa sedikit tenang dan terasa sungguh damai di bulan penuh keberkatan ini. Moga Allah terus kasih. Saya ingin berterima kasih kepada teman, rakan dan taulan atas ingatan buat saya dengam memberi ucapan ulang tahun di Facebook atau boleh juga dipanggil muka buku.. hehe..

Buat sahabat dan akrab saya.. terima kasih juga kerana ingatan kalian tetap kukuh buat saya. Jua terima kasih kerana selalu saja menjadi pertama, kedua dan ketiga.... hahaha....

Hari ini saya berbuka puasa di I-City Shah Alam kerana terikat dengan majlis berbuka puasa bersama Standco Pelancongan Negeri. Turut hadir ialah kenamaaan, yang diraikan anak2 yatim, rakan-rakan agensi dan para media. Sungguh meriah!!! Makanan ala Arab kadang2 anak tekak kampung ni susah nak telan. Hoho.. makan sekadarnya adalah lebih baik dari berkata-kata x baik pada rezeki. Satu hal saya sangat kesalkan ialah ruang untuk mengambil wuduk di I-City adalah sangat daif dan amat tidak selesa. Yang jelasnya I-City bukan tempat yang bijak untuk adakan program seperti ini.

Menikmati suasana malam sebentar di sekitar I-City adalah bagus untuk halwa mata. Saya tinggalkan I-City lewat jam 8 unutk teruskan solat terawih di kawasan pangsapuri saya yang jauh lebih selesa.. sebaik jejak tinggalkan I-City, sempat hati berbisik "SELAMAT ULANG TAHUN FAHMEE"

Monday, August 8, 2011

Chef of the house!!!

Ikan percik Kelate Style
Kari Sotong


Saya rasa saya seorang yang berbakat! haha, angkat bakul sendiri.. x kira.. x kira.. hoho.. saya juga rasa saya seorang yang hensem+comel dan perangai saya kadang2 macam budak2.. Hari ini 8/8.. maksudnya hari ini adalah Ramadhan yang ke 8.. Alhamdulillah... Ramadhan kali ini buat pertama kali saya main masak2 kt dapur kecik saya.. hoho.. buat pertama kali saya juga berpuasa di rumah sendiri di Shah Alam.. rasanya sedikit beza.. lebih rasa tenang dan sedikit selesa.

Sepanjang 8 hari yang berlalu saya jadi chef of the house.... Ohh.. yeahhh.. saya dah berjaya masak sardin goreng, masak nasi (nge2), kari ayam, kari sotong, ikan bakar sos kicap berlada, siakap 3 rasa, udang bercili, nasi goreng, mee goreng, telur bakar berkeju, ikan percik, ayam percik, sayur goreng belacan, cendawan goreng seafoods, ayam masak kuzie dan ikan terubok goreng kunyit.. uhh sodap la jugak!!

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan kembali menjengah...

Dari Abi Hurairah r.a, Nabi SAW juga bersabda : "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dgn penuh keimanan dan pengharapan nescaya akan diampun dosa-dosanya yang terdahulu."(Riwayat al-Syeikhan)


Alhamdulillah saya memanjat syukur pada Allah kerana tubuh mungil ini masih mampu menghirup udara yang segar. Masih lagi berpeluang melihat kebesaran dunia milik Allah yang esa. Hari ini 2 Ogos, bersamaan juga 2 Ramadhan. Bulan keberkatan dan pengampunan kembali dan saya bersyukur kerana masih dapat menatap wajah Ramadhan kali ini.

Saat Julai 2011 berlalu, ia tamat di situ. Tinggalkan noktah yang tak mungkin berulang. Hanya memori yang kita akan kenang, kalau ia baik.. ia boleh menghiburkan jiwa dan sebaliknya kalau memori itu kelat, pahit atau maung.. ia mungkin berbekas parut dalam sukma.

Saya berharap bulan Ramadhan kali ini adalah lebih baik dari sebelumnya. Menginjak umur yang semakin meningkat, menjadikan saya lebih wajar dan matang. Diam itu kadang-kadang lebih baik dari berkata-kata nista. Diam itu akan menjadikan kita lebih bermuhasabah. Sesekali emosi membelenggu diri, rasa terharu, simpati, rindu, sedih, gembira adalah warna-warna emosi yang selalu ada dalam likungan jiwa. Apa-apapun yang berlaku terimalah dengan ikhlas kerana Allah.

Saya adalah manusia biasa, saya bukan maksum dan saya tidak terlalu sempurna. Namun, saya berusaha untuk mencari redha Allah.. saya tahu sangat jerih apatah lagi terpaksa berperang dengan nafsu musuh diri paling nyata. Semoga Allah tidak akan membalikkan hati kecil saya. Semoga juga Ramadhan kali ini menjadi lebih bermakna.. Amin

Monday, July 18, 2011

Dari jendela hati saya....

Bila Julai bertandang, maka Jun pergi jauh-jauh.. mengusir perkara yang tidak enak bukanlah sesuatu yang mudah! saya kira Jun yang lalu ada suka duka, saya dapat melepaskan rindu pada bonda tercinta, merasai pengalaman hebat dengan persembahan Magical Musicals di Sunway Lagoon, menonton Sound of Musics di Plenary Hall, KLCC dan Jun juga saya dimalukan oleh sang sial tanpa rasa berdosa...

Hari ini 18 Julai.. rasa penat 16 dan 17 Julai semalam sempena Koir Selangor Shines masih lagi terasa. Saya biarkan penat itu terbang di bawa angin kering.. saya rasa bersyukur kerana dapat melunaskan tanggungjawab dengan penuh ikhlas dan sebaik mungkin. Biarpun ada yang "menyalak" dengan beberapa perkara yang bukannya bidang saya, saya terima dengan terbuka. Biarkan "salakan" itu akan megiringi semua keturunannya.

Saya melalui minggu kedua Julai baru-baru ini dengan hati yang sangat remuk dan emosi yang terganggu. Terasa diri terlalu bodoh kerana gagal berulang kali dengan perkara yang sama. Saya berusaha dengan penuh daya. Mungkin ini permainan dunia dan pemain-pemainnya adalah manusia, lalu saya juga teperangkap dalam permainan ciptaan itu. Sungguh saya sedih! sungguh saya rasa lelah, letih dan rasa semangat pun menghilang. Saya cuba istighfar cari ketenangan, berbicara dengan bonda sangat melegakan.. akhirnya saya menerima perkara itu dengan redha apabila saya mengikhlaskan hati saya...

Saya mengulangi sekali lagi, hari ini adalah 18 Julai, di ruang sempit ini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih tidak terhingga kepada seluruh guru-guru, para pelajar dan semua tenaga produksi yang menjayakan Pertandingan Koir Selangor Shines edisi 2011. Dengan rasa bangga juga saya ingin menzahirkan "Selamat Hari Jadi" buat akrab saya, atau adik saya Fadzly Amre.. buat Amre jua, semoga merintis jalan hidup yang lebih baik dan menjadi seorang anggota Polis yang penuh hemah! I'm proud of you my little bro!!!

Friday, May 27, 2011

Drama Anjasmoro yang menyesatkan!!!

Sekadar ingin berkongsi rasa dan luahan yang bermaya! Saya seorang rakyat Malaysia yang berjiwa patriotik di Negara yang dikatakan demokrasi ini menyarankan agar kerajaan Malaysia, para ulama, mufti dan pihak berwajib mengambil tindakan kepada produksi cerita menyesatkan umat Islam, drama ANJASMORO yang ditayangkan oleh TV3.

"Pemesongan dan niat untuk mengelirukan umat Islam secara terbuka ini harus dikecam oleh semua pihak! Ia adalah pengaruh fatal yang menimbulkan kudis, nanah dan virus kepada pemikiran umat Islam.

Adalah sesungguhnya, tanpa curiga dan benar belaka, drama itu telah membuktikan kuasa "Syaitan dan Iblis" yang direka "mereka" melebihi kuasa Allah yang satu.. olahan drama itu memesongkan akidah!!!!! Pendustaan dan niat memesongkan Islam perlu ditanggung oleh pemerintah!

Monday, April 25, 2011

D.A.P

Haha.. saje published this foto.. foto lama yang diambil oleh my PR fren, Ar-Rohim.. Tadi call my mentor @ papa @ Dato Ariffin... i juz tell him that im fall in luv with someone... dia cakap.. uh Fahmee u r D.A.P now... haha? mampus terkejut sekejap... rupa2nya D.A.P itu adalah Di Alam Percintaan... chomel giler ayat tu....

Thursday, April 14, 2011

Terima kasih yea!!!


Saya ingin berterima kasih kepada Jawatankuasa Pemilihan di organisasi saya yang telah mencalonkan saya untuk menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang bagi tahun 2010. Terima kasih kerana mempercayai dan memberi peluang kepada saya. Saya bekerja niat kerana DIA yang Maha Esa.. Buat bonda, terima kasih di atas doa yang tidak putus-putus.. Buat teman2 dan rakan2 sekerja terima kasih yea!!!

Wednesday, March 30, 2011

Sisipan di Majlis Santapan bersama DYMM Sultan Selangor

Saya ingin kalungkan rasa terima kasih tidak terhingga kepada Pejabat DUN kerana memberi kepercayaan kepada saya untuk menguruskan persembahan di Malam Santapan bersama D.Y.M.M Sultan Selangor di Hotel Concorde, Shah Alam. Alhamdulillah, saya dapat lunaskan tanggungjawab itu sebaiknya.

Wednesday, March 23, 2011

Menjadi Aku

Bonda selalu berpesan, ikhlaslah menjadi diri sendiri. Jujurlah pada setiap sahabat2 mu walaupun jujur itu akan membunuh dirimu. Kalau dada ini boleh dicarik-carik dan sekeping hati kecil boleh berkata-kata dan menzahirkan rasa ikhlas itu mau saja dibukti.

Usai agin kering pergi dan bawa sekali rasa itu, biar ia pergi.. Menjadi aku adalah baik dari menjadi sesiapapun! Bebas membuat keputusan hidup dan yang pasti dengan sekuat tenaga aku harus jalani hidupku.

Tuesday, March 22, 2011

Salam untuk dia....


Salam untuk dia.... semoga dia baik2 sahaja meneladani hidup dan agar semangat dia kental dengan himpunan buku2 dan tugas hakiki. Kalau dia adalah benar milikku, aku terima anugerah Tuhan ini dengan penuh hemah dan hikmah. Semoga tercipta bahagia.....

Politikus di Negara Baghal Bengong

Al kisah, ramai yang muak sebenarnya dengan permainan politikus yang semakin kotor di Negara Baghal Bengong. Ia adalah sebuah negara yang sememangnya tak ada dalam peta dunia ni. Tak habis-habis dengan seni reka bodoh oleh tangan-tangan syaitan yang amat liat untuk mati. Tatkala menurut nujum pengkaji ilmu alam, Negara Baghal Bengong ini terlepas oleh musibah alam seperti tsunami, gempa bumi dan gunung berapi, maka gerombolan bertopeng syaitan ini semakin tidak takut dan mata serta hati mereka buta bahawa Tuhan itu Maha Melihat....

Lewat semalam, rakyat jelata di negara Baghal Bengong sekali lagi dikhabarkan dengan cerita dongeng fatal yang dibawa oleh pelesit-pelisit durjana. Puak Adiwira cuba dilumpuhkan oleh barisan tentera Puak Puaka Haloba namun bukan semua jelata bodoh dan boleh diperguna...

Cerita mengenai Negara Baghal Bengong bukan titik disini tetapi Adipena mengalih paradigma pada isu-isu kemanusian di Negara Loboya. Aduhaii Loboyo....

Friday, February 4, 2011

Walahuuu..

Buat my fren Anson, Hepi Chinese New Yer.. Gong Xi Fa Cai.. moga2 ini taun Alnab Emas bawak lebey manyak wooo rejeki, hapiness dan kesihatan, buat kamu sekeluarga!!!

Cuti agak panjang memberi peluang kepada perantau balik ke kampung. Saya doakan perjalanan kalian semua selamat hendaknya. Saya tidak berkesempatan untuk balik cuti sempena Tahun Baru Cina ini kerana saya "standby" untuk any event related with CNY tapi lega event besar not executed.

Saya akan pulang ke KB pada awal MAC! muahh..muahhh rindu bonda. Beshh gak cuti 2hr wexday + 2 hr wexend agak berbaloi. Ronda2, cuci keter yg kotor dan calar balar, hair cut, beli stok makanan, tgok muvi The Green Hornet dan paling beshh got a sweet moment.. walahuuu.. tq..

Monday, January 24, 2011

Jika Tercipta Untukku..


Jika yang tercipta itu adalah milikku..
Ia adalah sebuah anugerah
Andai hadirmu buat ku, itu maha indah
Jika benar tercipta untukku

Tidak mudah memahami
Bukan senang tuk mengerti
Andai ikhlas merajai
Pada tangkal hati
Tiada lagi sangsi.....

Transformasi, realiti dan ilusi....

Hari ini 24 Januari, bermakna sudah 24 hari telah dirintis bagi tahun 2011. Sedikit gawat pada penghujung 2010 dan permulaan 2011. Saya juga merasa lesu dan kelu. Serabut bermain di minda. Rasal bebal dan geram juga meronta jiwa dek banyak hal yang membelenggu diri. Tabah dan redha adalah jalan yang terbaik walaupun ada duri-duri yang tajam di selekoh perjalanan. Inilah sekolah kehidupan yang seringkali ada manis, pahit maungnya.

Permulaan yang kurang baik menyebabkan keinginan transformasi menjadi terbantut seketika. Yang besar itu adalah nafsu dan yang berat adalah amanah. Menghadapi realiti kadang kala jiwa menjadi lenguh. Lebih baik berilusi dan berangan.

Tinggalkan saja resah itu,bisik jiwa kecil. Jalan hidup masih jauh. Langkah tidak boleh dimatikan dengan sebuah kekecewaan. Biar...biar.. biar.... ku pujuk jiwa.

Mencari semangat yang hilang bukan senang. Cuba nikmati perkara-perkara yang kecil dalam hidup untuk dihargai.