Friday, June 27, 2008

S.K.A.N.D.A.L.

Kata Qistina.. dia terjerat dengan skandal seorang kenamaan.. Pertemuan tidak sengaja di Pavilion mengheret Qis ke situasi yang kalut! Memang x nafi Qis memang cantik, manja dan pandai berbicara. Kalau x, takkan Haziq jatuh cinta? Akhirnya mereka disatukan.. penghujung tahun lepas sempat saya ke majlis resepsi mereka di sebuah hotel mewah Kuala Lumpur… cerita dari teman2 mereka sangat bahagia! Sungguh aneh… sedang Qis terjerat dengan skandal VIP.. Haziq pula sakan bercinta dengan seseorang.. hati saya menduga bila saya terserempak Haziq di KLCC… Haziq merangkul kemas temannya.. saya terkasima bila mendapat tahu temannya itu “perempuan jadian”… What happend Haziq??? Haziq.. kesian Qistina… Haziq kena ingat tika ini Qis sedang mengandung zuriat anda! Untuk Qis.. jangan silap langkah nanti terjerat lagi..

Khabar dari ZK, dia sedang bercuti dan menikmati saat-saat bahagia! Kata Mr Fiq, dia sudah penat dengan skandal-skandal yang dicipta dengan wanita kota… Bicara Wanda….. dia pun x sabar menanti jodoh yang terbaik untuk dirinya kerana Wanda juga penat dengan skandal suami orang di tempat kerjanya… Pesan pada diri! Usah mencipta skandal! Kena selalu menginsafi diri sendiri.. Tatkala mentari tak lagi berjanji menerangi mampukah pawana akan berderang? Rajukkah bulan andai bintang tak berkedipan? Pada mentari, bulan dan bintang.. usah merajuk pada alam, kerana pasti ada nafas yang kesesakkan!

Tuesday, June 24, 2008

Selangor Masters - 2008

Petaling Jaya, June 24: The Selangor Masters will make its debut on the burgeoning Asian Tour from August 6 to 9, 2008 and offer a lucrative RM 1 million (approximately US $ 310,000) in total prize money, organizers announced today.

Asia’s top stars including Malaysian stalwarts Airil Rizman, Danny Chia and Iain Steel will assemble at the challenging Seri Selangor Golf Club, Malaysia’s first bonafide public golf course, to challenge for the newest trophy in the region.

It will be the first time that the Selangor State Government of Malaysia will back an Asian Tour tournament which will reach millions of television viewers through a one-hour highlight show beamed via ESPN StarSports, the Asian Tour’s broadcast partner.

The inclusion of the Selangor Masters is a momentous occasion as it will lift the Asian Tour to unprecedented heights where the new tournament will swell its Schedule to an all-time record of 29 tournaments offering over US $ 38 million in prize money.

“On behalf of the Selangor State Government of Malaysia, we are delighted to support the staging of the Selangor Masters at Seri Selangor Golf Club on the Asian Tour in August,” said Selangor State Secretary, Y.B Dato’ Ramli Mahmud.

Monday, June 23, 2008

Sempena Sambutan 100 hari pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor

Jumaat lepas.. jadual yang sangat padat! Menuntut komitmen yang jitu bagi memastikan Sambutan 100 hari pentadbiran kerajaan negeri Selangor berlangsug dengan jayanya.Majlis yang berlangung di Stadium Shah Alam itu turut dihadiri Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Y.B Lim Kit Siang dan Y.B Mohd Amar Nik Abdullah, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan dan dif-dif kehormat yang lain. Lebih 40 ribu rakyat Selangor membanjiri Stadium pada malam itu.

Dato' Menteri Besar, Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim dalam ucaptamanya telah mengumumkan tujuh dasar baru Kerajaan Negeri yang akan memberi manfaat jangka panjang kepada rakyat di negeri ini.Tujuh dasar itu ialah bekalan air percuma 20 meter padu, program peningkatan hasil daripada bahan batuan dan mineral, tabung anak kelahiran Selangor, hadiah anak masuk universiti, caruman takaful dan perubatan percuma warga emas, pusat khidmat krisis sehenti (OSCC), dan tabung pendidikan anak-anak pekerja ladang.

Pengenalan dasar-dasar berkenaan adalah antara agenda kerajaan negeri Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) selain menitikberatkan ketelusan dan akauntabiliti di dalam pentadbirannya. Justeru, semoga Negeri Selangor terus maju dan rakyat akan terus mendapat keterbelaan yang berterusan.

Thursday, June 19, 2008

SAPP : No-confidendence vote to PM

Sabah Progressive Party (Sapp) announced that it would move a no-confidence motion against Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi when Parliament resumes on Monday. For the second time in his career, Yong declared he was leaving a governing majority because of a purported loss of confidence in its leaders.

After weeks of haggling with the Federal Government, his decision to pull his support for the prime minister did not come as a surprise.In 1994, he had abandoned the Parti Bersatu Sabah (PBS) president and then chief minister Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan, who was instrumental in bringing him into politics.

Wednesday, June 18, 2008

Kelantan- 5H 4M

Walaupun bercuti singkat tapi ia cukup bermakna… girang dapat bersama bonda tercinta. Jaja pesan, balik ni kena rajin2 sket coz nak buat kenduri kesyukuran untuk baby Jaja.. Raif Danish.. si kecil yang sangat comel. Kelantan yang tenang…. Huh,time ni la nak makan puas2… dalam 2-3 hari ini sempat juga menjamah nasi kerabu, ikan percik, rojak Kelantan dll…sodap!!!
Sabtu - sempat singgah di Pasar Siti Khatijah untuk beli ole2 kepada kekawan. Petang tu, singgah sekejap di Pantai Sabak… Dulu laut itu sangat tenang…. tapi bila ombak mengganas semuanya dihempas.. wajah tenang Pantai Sabak telah bertukar muram nan duka… lnilah kejadian alam… Pinta pada ombak… jangan mengganas lagi kerna nelayan di persisiran perit dalam ketakutan..
Sebenarnya, ada perkara yang belum tertunai.. dek kekangan masa... maka ia tertangguh lagi. Ahad yang dingin.. berat untuk mengucapkan selamat tinggal pada Bonda tercinta... ketemu lagi nanti! ingat anaknda dalam setiap doamu.. Perjalanan dari KB ke KL hanya menghambil masa 55 minit.. owh, sama2 dalam flight ialah tokoh politik yang lantang.. Mat Sabu. Selamat tinggal KELANTAN.... bertemu kembali SHAH ALAM...

Malam Apresiasi

10 Jun -Terima kasih diucapkan kepada Y.A.B Dato’ Menteri Besar Selangor kerana mengadakan malam apresiasi kepada semua warga kerja yang telah menjayakan Persidangan DUN yang ke 12 tempoh hari.

Majlis yang diadakan di kediaman rasmi Dato’ Menteri Besar itu juga turut dihadiri oleh Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri , Ahli-Ahli Yang Berhormat Dewan Undangan Negeri dan dif-dif jemputan. Majlis bertambah meriah apabila Y.A.B Dato’ Menteri Besar sudi untuk menghiburkan para hadirin dengan 2 buah lagu.

Monday, June 9, 2008

Malam Karyawan - Memperkasa Budaya

Betempat di Dewan Jubli Perak, Shah Alam... dihimpunkan ratusan seniman, karyawan dan budayawan negara... malam itu adalah untuk mendengar wacana kebudayaan, dari golongan politik dan wakil masyarakat kebudayaan sendiri. Mungkin ini adalah usaha untuk menggerakkan inisiatif memperkasa budaya di Malaysia.

Best gak apabila duduk semeja bersama Ikon Fesyen Bernard Chandran dan penggiat seni Zahim Al Bakri.. Sekurang-kurangnya boleh bertukar pandangan. Malam itu diserikan dengan persembahan puisi SN Datuk A.Smad Said, persembahan teater dan lain-lain...

Penghujung majlis adalah ucaptama Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai tetamu undangan khas pada malam itu. Bak kata DSAI "pertemuan pada malam ini diharapkan memberi dampak positif dan membuka ruang kerjasama yang lebih luas kepada semua pihak"....

Takkan Melayu Hilang Di Dunia??? - Dari Mata Hati

Saya meluangkan masa ke Debat Agung, “Takkan Melayu Hilang Di Dunia”- Realiti atau Fantasi pada 6 Jun lepas yang bertempat di Dewan MBSA Sek 11 Shah Alam. Teruja dengan panel debat yang tediri daripada YB Tn Haji Yaakob Sapari (Exco Kerajaan Negeri-PKR), YB Razali Ibrahim (UMNO) dan Prof.Madya Dr.Agus dari UKM, saya menjangkakan ia satu debat yang hangat! Pertemuan ini perlu dilihat dalam aspek yang positif dalam usaha memartabatkan kembali Melayu selepas runtuhnya kota Melaka pada tanggal 1511. Usah prejudis dan wasangka buruk! Pada malam itu semuanya umat Melayu yang sama agama dan bangsa. Rumpun Melayu yang terdiri daripada bermacam kawasan dan daerah. Usahlah bergaduh dan menghancurkan bangsa kerana fahaman sendiri.

Malam itu kian hangat apabila watak-watak yang emosi bangkit bersuara. Sekadar mengambil contoh beberapa watak :

1. Sangat kelakar apabila seorang peguam yang kononnya 27 tahun mengamalkan undang-undang, kaya dengan pengalaman hidup tetapi sungguh malang apabila berhujah seperti remaja hingusan! Peguam tua itu menyalahkan PAS dan KEADILAN tetapi menuntut Melayu bersatu di bawah UMNO. Hujahnya lagi Melayu dan ketuanan kita diinjak-injak kerana tidak bersatu di bawah UMNO… Soalnya… siapa yang menginjak siapa??? Rakyat Melayu semakin terhimpit... siapa bodohkan siapa??? Melayu sangat sensitif.. kita menjadi marah apabila perut kita tak terjaga!

2. Bangun pula seorang pemuda yang kononnya mewakili semua generasi muda pada malam itu dengan penuh angkuh mempersoalkan kenapa Islam Hadhari diharamkan di Selangor? Soal projek Babi yang mega? Terus menerus menghentam kerajaan baru.. Adusss.. kelakarnya, apabila saya mendapat tahu dia sendiri belum pun menamatkan pengajian. Tidak salah mengutarakan pendapat tetapi tak perlu menjadi tali barut yang dipergunakan. Tuhan jadikan akal bukan untuk dicagar! Saya berasa kagum dengan jawapan yang diberikan oleh YB Tn Haji Yaakob Sapari kerana penuh hemah dan bertanggungjawab. Seperkara lagi… Negeri Selangor tidak pernah mengharamkan Islam Hadhari, ia adalah propaganda oleh pihak yang suka mengambil kesempatan! Soal projek Babi pula telah terang lagi bersuluh dijelaskan oleh Kerajaan Negeri. Mungkin di kalangan kita terlalu malas untuk membaca.

3. Tertarik dengan pandangan seorang peguam wanita!17 tahun menjadi peguam. Beliau membangkitkan… mengapa soal perpecahan Melayu sering dikaitkan dengan perbezaan parti politik??? Saya sendiri tidak bersetuju .. bagi saya, tak salah untuk menyertai PAS, KEADILAN mahupun UMNO….. tapi parti-parti ini perlu bersatu, muafakat terhadap setiap persoalan dan ketuanan MELAYU…. Mengapa kaum-kaum lain boleh lakukan dengan jayanya, dan kita tidak???

Kita perlu menjadikan Tanah Melayu sebagai tanah air kita untuk memaut perpaduan dan mengikat persaudaraan- bukannya menohmah PAS yang salah, menuduh KEADILAN yang kabur bukan juga UMNO yang menghancurkan Melayu. Bukan......bukan itu yang kita cari. Kita mahu cari penyelesaian, perpaduan dan senjata ampuh untuk menangani kemelut hak kita yang disanggah. Sekarang bukan lagi masa untuk kita salahkan dia dan mereka. Sekarang adalah masa untuk kita menghulur tangan - bersalam dengan dia dan mereka. Kerana dia dan mereka adalah Melayu, sama dengan kita. Hentikanlah kutuk caci.....kerana kita adalah Melayu yang berbudi. Simpanlah dulu soal agenda sampingan perbincangan.

Apa yang penting ialah pemimpin PAS, KEADILAN dan UMNO (Mahathir+Anwar+Hadi+Abdullah = MAHA) perlu membincangkan agenda besar Melayu, iaitu perpaduan ummah. Soal agenda lain boleh disusuli selepas kalian semakin menyenangi antara satu sama lain.Apabila sudah mampu duduk semeja, maka rundingankanlah segala apa yang difikirkan perlu untuk memartabatkan semula Melayu dan Islam di Tanah Melayu dengan semangat musyuarah yang sebenar. Ketepikanlah kepentingan parti untuk seketika dan utamakanlah kepentingan Melayu. Sesungguhnya tiada manusia biasa yang tidak melakukan kesalahan atau dosa. Kita tidak maksum seperti para anbiya. Kita perlu berani mengakui kekhilafan dan seterusnya memohon maaf dan memperbetulkan perlakuan diri. Umat Melayu dan Islam adalah bersaudara dan sesungguhnya kita adalah saling memerlukan.
Tiada sebab untuk kita bersengketa sesama sendiri. Allah Maha Esa itu satu dan jalan mendapatkan keredhaanNya juga satu. Jika kita terbahagi kepada lebih daripada satu kumpulan dan mengikut landasan yang berbeza, bergaduh sesama, tetapi mengaku menuju pengakhiran yang sama, maka sudah semestinya ada sesuatu yang tidak kena. Seandainya awal-awal lagi kita cuba berdolak dalih serta enggan berdamai, maka malanglah Melayu itu. Kita akan terus bersengekata sesama sendiri sehingga segala kekuatan kita hilang. Orang lain bertepuk tangan dan lebih manis apabila musuh-musuh kita yang sekarang amat mengharapkan kita terus bertikam sesama sendiri yang akhirnya bangsa kita yang rugi.
Seandainya kita terus bebal, usahlah lagi kita mengharapkan keredhaan Allah kerana kitalah yang menzalimi diri sendiri. Sebaliknya, nantilah saja musibah yang dijanjikan kepada kaum yang ingkar. Perpaduan ummah adalah kewajipan yang difardukan kepada kita. Taatilah perintah Allah itu jika kita mengaku hambaNya. Saya bukanlah seorang ahli politik.. saya hanyalah seorang Melayu dan beragama Islam... saya sayangkan bangsa saya...

Thursday, June 5, 2008

Kenaikan harga minyak, rakyat terjerat!

Kenaikan harga petrol dan diesel pada kadar 41 peratus sebagai membebankan rakyat dan yang terburuk dalam sejarah negara. Sementara itu, ganjaran memberi wang tunai kepada pemilik motosikal dan kereta pada akhir tahun tidak akan meringankan beban rakyat yang sebelum ini dibebankan dengan kenaikan harga barang-barang keperluan seperti beras, ayam dan tepung. Pemberian RM625 setahun bagi kenderaan berkapasiti enjin sehingga 2,000cc serta trak pikap dan jip berkapasiti sehingga 2,500cc hanya menjimatkan RM2 sehari. Lazimnya, apabila harga bahan bakar naik, kesan kepada kos kehidupan akan melambung dan inflasi meningkat.

Sebagai negara pengeluar minyak, kerajaan tidak sepatutnya menaikkan harga bahan bakar itu sebegitu tinggi walaupun ia adalah fenomena dunia yang tidak dapat dielakkan. Negara India yang bukan negara pengeluar minyak hanya menaikkan harga petrol sebanyak 10 peratus hari ini. Kenaikkan harga minyak adalah satu tahap yang cukup menjerat kehidupan rakyat. Kita dihadiahkan dengan kenaikan RM0.78 sen harga petrol sementara diesel sehingga RM1.00. Ini satu kenaikan yang tertinggi yang pernah dicatatkan. Semasa pilihan raya umum yang lalu, kerajaan berjanji tidak akan menaikkan harga minyak. Adakah ini satu "hidden agenda" kepada rakyat?

Kenaikan harga petrol dan diesel itu akan memberi kesan yang buruk kepada ekonomi Negara kerana sekiranya kemampuan rakyat untuk membeli menurun, maka negara akan mengalami pertumbuhan ekonomi yang negatif. Kita perlu menyeru kepada kerajaan untuk mengehentikan segala bentuk penganjuran mega, festival, bunga api, pesta dan lain-lain yang tak berkepentingan kerana ia bukan sahaja menggunakan wang rakyat tetapi menambah derita pada sesetengah rakyat!

Monday, June 2, 2008

MEI yang berlalu...

Sat,31 Mei- I had canceled my leisure time with my bro Zulfianismamirza n Ku Ars… Today I have to accompany my fren to go to her new house… Having lunch at Jaring, Sunway… not bad! What next? yup, long time not shopping for myself… jus buy a new watch n t-shirt (budget still under control, below 1k) 4.30 pm??.. Saya kena singgah gak umah my bro, kena antar tiket flight dia.. Nasib baik my bro ada kat umah, huh..my bro baru habis seminar bersama Tun Mahathir.. dia cter pasal adik Bnin..

Mengenai Bnin…
“sorang budak nakal+sosial yang lari dari umah akibat merasakan diri sudah tidak disayangi oleh ibunya. Kisahnya mudah, jiwa remaja Bnin x dapat menerima teguran dan cubitan dari insan yang bernama ibu. Bnin merajuk dan membawa hati ke BTS Kuala Lumpur dan tinggal bersama kakaknya. Hati ibu mana x rindu pada anaknya? Bnin budak mentah baru berumur 16tahun tapi senang dipengaruhi.. Bnin pulang ke KB untuk menjadi budak yg baik.. He changed a lot! Ibunya senang dengan “Bnin” yg baru.. x membantah, x kurang ajar dan hormat pada ibu… lama benar Bnin hilang khabar… Tuhan telah merencanakan sebaiknya untuk setiap hambanya.. walaupun ada hati2 kecil yg terluka, pedih dan sengsara… kita kena redha setiap sesuatu… rupa2nya Bnin baru sedar dari koma akibat kecelakaan jalan raya.. kecelakaan itu telah memulangkan ibu dan adik tercinta pada pemilik hakiki…. Setelah 3 bulan berlalu.. baru minggu lepas berita kematian ibu dan adik tercinta dikhabarkan pada Bnin… kesian Bnin.. ingatan masih belum pulih… tingkahnya sekarang persis seorang kanak-kanak kecil… kakak Bnin berpesan dengan penuh kerendahan hati…. “Sekiranya kami mempunyai sedikit masa… tolonglah Bnin untuk memulihkan semangat dan jiwanya”… InsyaALLAH
Sebelum balik Shah Alam singgah kejap di subang Prade semata-mata nak take away my favorite donuts “Big Apple”. Huhhhh very love it… Jam 9.15 malam.. malam ni lepak2 budak bujang ngan Peet n ZK roommates time UiTM dulu.. lepak kat Kopitam sek 7.. macam2 cter beb.. dari kareer, business sampailah cter2 orang tua ha..ha … Huh dah 12.30 a.m… orite ms untuk tdo… I got message from Saidatul.. she said she not well…. Erm… Saidatul I hope u will be fine.. Take a good care! Nite